Színpadon a lakás
Az Otthon Centrum 2007. év eleji, kétezer fős budapesti felmérése szerint, az ingatlanjukat kezdetben magánemberként hirdetők 40%-ának lakását végül is ingatlanügynökök értékesítették. Bár a hivatásos ingatlanosok részesedése a tranzakciószámból folyamatosan növekszik, a ’home staging’ (a lakás "színpadra állítása") minden lakástulajdonos számára hasznos eszköz lehet.
A módszer mintegy harminc éve alakult ki az Egyesült Államokban, de igazi áttörés 2000 környékén történt a szakmában; ott jelenleg több tízezer önálló ’home stager’ tevékenykedik ebben a viszonylag új iparágban, s nagyon sok ingatlanközvetítő is megszerzi ezt a képesítést, hogy az ügyfeleinek pluszszolgáltatást tudjon nyújtani.
Nálunk is megjelent már a szolgáltatás iránti igény, de egyelőre tíz lakástulajdonosból kilenc még értetlenül áll a fogalom előtt. Az ügynökökön kívül az ingatlanfejlesztők is alkalmazzák ezt a módszert az új lakások értékesítése során, amikor a lakóparkban bemutató lakást rendeznek be.
Az ingatlanközvetítői iparág gyakran kiemeli, hogy milyen fontos az első benyomás az értékesítésben. Egybehangzó vélemény szerint, a látogató a bejárati ajtón való belépés után 15 másodpercen belül eldönti, hogy kell-e neki az adott lakás. Ezután pedig nem sok lehetőséget hagynak maguknak a lakásvásárlók a szándékuk megváltoztatására, még akkor sem, ha közben érik kellemes meglepetések is. Hogy elérjük a legmagasabb hatásfokot a lakás bemutatásában, már az első napon is 100%-os teljesítményt kell, hogy nyújtson az ingatlan. Hogyan tehetünk ezért lakásunk felkészítésekor?
Álljon itt néhány, az Otthon Centrum tapasztalatai alapján összeállított kulcstényező:
• A lépcsőház, előkert, járda rendbetétele a jó első benyomás elérésének alapja.
• A lakásban szanaszét heverő, vagy polcokat díszítő limlomok elrámolása.
• Az egyértelműen személyes jellegű tárgyak (családi fotóktól a fogkeféig) elrakása szem elől.
• Szellőztetés, légfrissítés, dohány- és háziállat szag kiűzése.
• Nagyon alapos takarítás, portalanítás olyan helyeken is, amiket nagytakarításkor sem feltétlenül tisztítunk. Ez a tisztaság mellett az újszerűség érzését adja pl. a bojlereknek, fűtőtesteknek.
• Kis költségvetésű, de látványos eredménnyel járó javítások elvégzése (pl. csöpögő csap, piszkos lefolyók).
• A kopott, vagy extrém színű falak, ajtók lefestése semleges, világos színekkel (javasolt a fehér).
• A zsúfoltság csökkentésére az útban lévő, vagy nagyon megviselt bútorok elszállítása célszerű.
• A fény növelése érdekében az ablakokat tisztítsuk meg, a villanykörtéket cseréljük erősebbre!
• Dísznövények, vágott virágok elhelyezése a lakásban vonzóvá teszi az ingatlant.
A fenti lista természetesen csak javaslat, ám vitathatatlan, hogy a tanácsok megfogadásával a lakás gyorsabban gazdára lelhet. Vannak ugyanakkor olyan munkálatok, javítások, amiket kifejezetten nem célszerű elvégezni eladás előtt, mert vagy nem térül meg, vagy pedig túlságosan személyessé teszi a lakást. Nem javasolt például új csempéket, padlólapokat felrakni, vagy légkondicionálót beszereltetni, fűtőtesteket kicseréltetni. Természetesen, a nagyobb, értékesebb lakások felkészítése költségesebb, és több munkát igényel, de talán pont ezekkel érdemes ennyit foglalkozni, hiszen az ilyen ingatlanok vevői igényesebbek, és az ő döntéseiket kell jobban megtámogatni a lakás vonzóbbá tételével. Ha pedig egy lakás vonzóbb, jobb állapotú, s a potenciális vásárló jobban el tudja képzelni az életet benne, annál kevesebb helye marad az áralkunak.